Sunnuntai 20.9.2020 Varpu, Vaula

Urjalassa alkaa lääkärivastaanoton pilotointi


Minna Mäkelä
Urjalan terveysasemalla kehitetään syksyn aikana malli, jonka tavoitteena on, että potilas pääsee nykyistä nopeammin hoitoon. Pilottihanke käynnistyy lokakuussa.

Akaan johtava ylilääkäri Tiina Määttä korostaa, että muutoksia tehdään kuntalaisia varten, ei organisaatio edellä.

Minna Mäkelä
Urjalan terveysasemalla kehitetään syksyn aikana malli, jonka tavoitteena on, että potilas pääsee nykyistä nopeammin hoitoon. Pilottihanke käynnistyy lokakuussa.

Akaan johtava ylilääkäri Tiina Määttä kertoo, että hankkeen taustalla ovat Akaaseen rakentuva uusi hyvinvointikeskus, jossa mallia voidaan myös aikanaan käyttää, ja mahdollinen sote-uudistus, joka näillä näkymillä on tulossa vuoden 2023 alussa. Tuolloin terveydenhoidon vetovastuu siirtyy kunnilta maakunnille.

Tiina Määttä sanoo, että luomalla Urjalaan toimiva malli, jota hän kutsuu – ei enempää eikä vähempää – Suomen parhaaksi malliksi, estetään se, että joku saattaisi saada valtakunnallisten muutosten tullessa päähänsä vetää ruksin Urjalan terveysaseman päälle.

– Haluamme pitää Urjalan mukana kehityksessä, Määttä kiteyttää.

Urjalan terveysasemalla työskentelee kymmenkunta ammattilaista. Määttä kertoo, että säilytettäviä asioita on Urjalassa hoidon jatkuvuus: lääkäri ja potilas tuntevat toisensa parhaimmillaan pitkältäkin ajalta. Aina tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä lääkärit ovat Urjalassa myös vaihtuneet taajaan.

– Työyhteisö on Urjalassa hyvä samoin kuin työilmapiiri.

Hoitoon pääsyssä on puutteensa. Keskitetty ajanvaraus hankaloittaa kanssakäymistä, sillä puheluihin vastaava ei tunne potilaita.

Määttä sanoo, että kiireellisissä tapauksissa hoitoon pääsee viikossa, mutta kiireettömät ajat venyvät Urjalassa yli kuukauden päähän.

Uudistuksessa halutaan saada lääkärit pysymään Urjalassa pitempään. Tähän pyritään lisäämällä mahdollisuuksia hallita omaa työtään ja työaikoja, mahdollistamalla etätyötä ja joustoja.

Uudistusta tehdään kaksi neljän viikon jaksoa syksyn aikana. Tiina Määttä kertoo, että henkilöstö tekee muutostyön itse esimiesten antamien raamien sisällä.

– Alkuvaiheessa lokakuussa saattaa tuntua ensin siltä, ettei lääkäriaikoja ole ollenkaan, ja muutenkin matkan varrella saattaa tulla kupruja, hän ennustaa.

Tilannetta seurataan kuitenkin viikoittain ja suuntaa muutetaan tarvittaessa. Neljän viikon jälkeen on isompi pohdinta siitä, missä mennään.

Määttä sanoo, että asiakkailta halutaan rehellistä palautetta, niin hyvää kuin huonoa. Tätä varten on tulossa muun muassa kysely niille, jotka palveluita käyttävät.

Määtän toiveissa on saada asiakkaita mukaan myös käytännön suunnitteluun.

Ylilääkäri jatkaa, että kun uusi toimintamalli on saatu käyntiin, kehitystyötä jatketaan.

Alkuvaiheessa kaikki puhelinnumerot ja muut yhteydenottotavat pysyvät ennallaan.

Lisää uutisia:

Perjantai, syyskuu 18, 2020 - 14:13
Torstai, syyskuu 17, 2020 - 16:09
Torstai, syyskuu 17, 2020 - 15:57
Keskiviikko, syyskuu 16, 2020 - 17:26


 

Tervetuloa palveltavaksi!

Käytämme verkkopalvelussamme evästeitä mahdollistaaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Hyväksyt tämän jatkamalla palvelumme käyttöä. OK